Voorbeelden toepassing roestnorm

Lengtebepaling van de frontlangs- en eindlangsbalken.

Lengtebepaling van de balken van een subframe.
Verankeringen
Denkbeeldige lijn 100 mm rondom een veerverankering.
Denkbeeldige lijn 100 mm rondom een veerpootverankering.
Voorbeeld afname bevestigingssterkte van een koppeling. Materiaal rondom één bout weggeroest: omvang roestschade 50%.
Voorbeeld afname bevestigingssterkte dubbelplaatwerk. Bovenste plaat is ± 80% geroest, onderste plaat nog intact: omvang roestschade: 40%.
Balken
Voorbeeld berekening omvang roestschade.
Totale lengte van de dwarsdoorsnede: 34 cm.
Beschadigde deel: 10 cm.
Berekening: 10/34 x 100% = 30%.
Voorbeeld berekening omvang roestschade.
Totale lengte van de dwarsdoorsnede: 48 cm.
Beschadigde deel: 10 cm.
Berekening: 10/48 x 100% = 20%.
Voorbeeld berekening omvang roestschade.
Totale lengte van de dwarsdoorsnede: 40 cm.
Beschadigde deel: 10 cm.
Berekening: 10/40 x 100% = 25%.
Voorbeeld bevestigingsflenzen.
Rekenvoorbeelden
Voorbeeld 1
Schematische voorstelling van het voorste deel van een carrosserie welke op 5 plaatsen is doorgeroest:
- verankering schroefveerkoker (rechts) : ± 75%
- bevestiging rechter wielkast aan "chassispoot" : ± 30% van de bevestigingslengte
- onderste veerschotel links voor een gat van : ± 0,5 cm²
- hulplangsbalk boven wielkast (links) : ± 50% van de lengte
- voorste deel van de linker wielkast : ± 15%
Voorbeelden van roestschades in een motorruimte.
- ad 1: (wielophanging)
Verankering schroefveerkoker: roestschadegradatie 8E.
Omvang van de schade 75% in het gebied rondom de verankering: 75% van 8E = 6E -> afkeur. - ad 2: (wielkast belast)
Verankering wielkast aan de onderzijde: roestschadegradatie 6E.
Omvang van de schade 30% van de randlengte (bevestiging onder): 30% van 6E = 1,8E -> goedkeur. - ad 3: (veerbevestiging)
Veerschotel: doorroesten niet toegestaan -> afkeur. - ad 4: (balken)
Hulplangsbalk: roestschadegradtie 4E.
Omvang van de schade 50% van de lengte van de balk: 50% van 4E = 2E -> goedkeur. - ad 5: (carrosserie)
Wielkast (niet volledig dragend chassis): roestschadegradatie 8E.
15% van 8E = 1,2E -> goedkeur.
Voorbeeld 2
Schematische bovenaanzicht van een bodemplaat van een personenauto die geen volledig dragend chassis heeft.
Bodemplaat: roestschadegradatie 8E.
Sectielijn indeling:
- Lengte hartlijn.
- Het begin van de vlakke bodemplaat.
- Voorzijde voorzitting in achterste gebruikstand.
- Voorzijde opvolgende zitting(achterbank).
- Einde bodemplaat onder personenruimte.
Voorbeeld roestschades in een bodemplaat.
De omvang van de roestschade wordt per sectie beoordeeld:
- Sectie A: Omvang roestschade 15% van de gehele oppervlakte van de sectie: 15% van 8E = 1,2E -> goedkeur.
- Sectie B: Omvang roestschade 20% van de totale randlengte van de sectie: 20% van 8E = 1,6E -> zie extra beoordeling.
- Sectie D: Omvang roestschade 10% + 10% van de totale randlengte van de sectie: 20% van 8E = 1,6E -> zie extra beoordeling.
Extra beoordeling:
De roestschade in sectie B en D is echter een schade welke AANSLUITEND doorloopt in deze secties. Sectie D is het grootst. De doorlopende roestschade in sectie B en D plus deresterende roestschade in sectie D moeten worden gezien als één grote roestschade in
sectie D.
Omvang roestschade 35% van de totale randlengte van sectie D: 35% van 8E = 2,8E -> afkeur.
- Sectie C: Omvang roestschade 30% van de gehele oppervlakte van de sectie: 30% van 8E = 2,4E -> afkeur.
- Sectie E: Geen roestschade.
- Sectie F: Omvang roestschade 35% van de totale randlengte: 35% van 8E = 2,8E -> afkeur.
Voorbeeld 3
Voorste deurstijl niet volledig dragend chassis.
Deurstijl: roestschadegradatie 6E.
In lengterichting doorgeroest: 40 cm
In dwarsdoorsnede : 10%
Omvang roestschade
In lengterichting : 40 / 100 x 100% = 40%
In dwarsrichting : 10%
Hoogste percentage maatgevend : 40%
40% van 6E = 2,4E -> afkeur.
Voorbeeld roestschade in de voorste deurstijl.