Wielen en velgen

Artikel 5.2.24

Actuele regelgeving

  1. 1.

    De wielen onderscheidenlijk velgen van personenauto’s mogen geen breuken, scheuren, ondeugdelijk laswerk, ernstige corrosie of ernstige vervorming vertonen.
    Wijze van keuren
    Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt en het wiel vrij kan ronddraaien.
  2. 2.

    De wielen onderscheidenlijk velgen moeten met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd.
    Wijze van keuren
    Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt en het wiel vrij kan ronddraaien.
    Toelichting

    Bevestiging conische of bolvormige wielmoeren

    Een wielmoer die wordt gebruikt als bevestigingsmiddel voor het monteren van wielen moet op de juiste manier zijn gemonteerd. De conische of bolvormige kant van de wielmoer zorgt voor (gedeeltelijke) centrering van de velg en moet tegen de velg gemonteerd worden. Een verkeerde montage van een wielmoer is een reden om het voertuig af te keuren.

    Wielmoer

    Bevestiging wiel tussen as en ankerplaat

    Bij sommige voertuigen is er een aluminium tussenplaat bevestigd tussen de as en de ankerplaat. Na verloop van tijd kan de tussenplaat door corrosie (roest) worden aangetast. In dit geval moet u beoordelen of de bevestiging van het wiel nog deugdelijk is. De roestnorm is niet van toepassing.

    24 - 2 - Bevestiging wiel tussen as en ankerplaat