Adviespunt(en)
Actuele regelgeving
-
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit vermelden in het afmeldscherm.
Korte toelichting op de vijf adviespunten:
- AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
- AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen lekkage).
- AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is niet de bedoeling dat u de voertuigeigenaar informeert over alle auto-onderdelen die roestvorming hebben. U geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
- AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
- AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren.
Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom kunt u een algemene omschrijving gebruiken voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).